Item type |
学術雑誌論文 / Journal Article(1) |
公開日 |
2017-03-25 |
タイトル |
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タイトル |
保育者が乳幼児と信頼関係を築くためのかかわりに関する事例研究 : 社会的参照を手がかりとして |
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言語 |
ja |
タイトル |
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タイトル |
A case study on the interaction between childcare workers and young children for establishing their good relationships : From the viewpoint of social referencing |
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言語 |
en |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
保育者 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
信頼関係 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
社会的参照 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
自己肯定感 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
childcare workers |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
good relationship |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
social referencing |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
self-affirmation |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者 |
藤田, 智子
大桃, 伸一
Fujita, Tomoko
Ohmomo, Shinichi
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
乳幼児にとって認定こども園等の保育施設は家族以外の人と一日の大半を過ごす場所であり、家族と離れる不安を取り除き、自己を発揮しながら生活するには保育者との信頼関係が必要不可欠である。本研究では生後9 カ月頃から見られる社会的参照を保育者が受け止め、適切に応答するというやりとりを重ねることが信頼関係を築くかかわりのひとつとなり得ると仮定し、事例をもとに検討することを目的とした。事例から、①社会的参照は行動を決定・調整する手がかりを保育者に求める内容が、年齢が上がるにしたがって、「受容」から「確認」へと変化していくこと、②子どもの視線を保育者が受け止め、適切にかかわればそれが保育者への信頼となり、信頼関係を築く基盤となり得ること、③信頼関係を築く基盤となり得るには、子どもの性格や行動を十分理解し、子どもからの視線を予測する配慮が大切であること、などが明らかになった。社会的参照への応答が、信頼関係を培う要素となることを保育者が意識化すれば、かかわり方に、より一層の配慮ができるようになり、自己肯定感が育つことにもつながることから、保育者の社会的参照に対する意識化の必要性が示唆された。 |
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言語 |
ja |
抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
For young children, childcare facilities such as certified children centers are the places where they spend most of the daytime with people outside of their families. It is necessary for young children to establish a good relationship with their childcare workers in order to spend their time at the childcare facilities without anxiety. This study hypothesizes that an accumulation of childcare workers’ recognizing children’s social referencing and responding appropriately to it could form the basis for building a good relationship between childcare workers and children. The purpose of this study is to examine this hypothesis, by using some case examples as data. The main findings are as follows. (1) What children seek by using their social referencing changes as they grow up. (2) If childcare workers recognize children’s social referencing and appropriately respond to it, they will win children’s confidence. This will then help them build a good relationship with children. (3) It is important for childcare workers to get a deep understanding of children’s characteristics and behaviors and to be ready for recognizing children’s social referencing. If childcare workers keep in mind that responding children’s social referencing is a crucial factor in establishing a good relationship with children, they will pay more attention to the way they care children. This helps childcare workers develop children’s self-affirmation. |
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言語 |
en |
書誌情報 |
人間生活学研究
巻 7,
p. 67-74,
発行日 2016-03
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1884-8591 |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12585279 |
フォーマット |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
出版者 |
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出版者 |
新潟人間生活学会 |
資源タイプ |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Journal Article |