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身寄りのない方に対する地域包括支援センターの取り組みと課題 : 新潟県におけるアンケート調査の結果から
https://unii.repo.nii.ac.jp/records/2000031
https://unii.repo.nii.ac.jp/records/2000031325d58ac-10aa-4f40-8a7d-03e3eada0245
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||||||||||||||
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公開日 | 2023-10-20 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | 身寄りのない方に対する地域包括支援センターの取り組みと課題 : 新潟県におけるアンケート調査の結果から | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | Current Status and Issues of Community Comprehensive Support Centers for Fidelity : Guarantees (Mimoto-Hosho) of Elderly Households without Relatives | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 地域包括支援センター | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 身元保証 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 成年後見 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 連携 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | community comprehensive support center | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | fidelity guarantees (Mimoto-Hosho) | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | adult guardianship | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | cooperation | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||||||||
著者 |
小澤, 薫
× 小澤, 薫
× 中村, 健
× 須貝, 秀昭
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抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | 相談支援の現場において、身元保証人等の不在を理由に適切な支援につながりにくい状況がある。全国調査で9 割近い地域包括支援センターが、身寄りのない方に関する相談を受け、対応に迫られている。身寄り問題に対してガイドライン、マニュアルの作成、地域課題としての取り組みが行われている。新潟県内の地域包括支援センターに対するアンケート調査の結果、地域包括支援センターが担当する世帯のなかで、「緊急時に連絡先がない」「緊急時に援助が見込めない」世帯数を挙げることは容易ではなく、「不明」「無回答」が4 割近くを占めた。把握しているところでは世帯の2 割に及んでいるところもあった。その一方で、利用者が直面する課題である「相談者の保証人」「医療同意」「金銭管理」「死後対応」に対しての利用者の「要望に応じない方針」の機関が3 分の2 を占めていた。法制度、相談支援機関の役割の狭間で、利用者をはじめ地域包括支援センターの職員、ケアマネジャーが困惑していた。そのなかで、援助が見込めない世帯の実数の把握から、個々の世帯の状況、その対応について、関係機関で連携を重ねる取り組みもみられた。 | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | This study aims to clarify the practice of Fidelity Guarantees (Mimoto-Hosho) at community comprehensive centers. Providing appropriate support to elderly persons in households without relatives is challenging. In Japan, when a patient is admitted to a hospital or an elderly person is admitted to a welfare facility, a supporter called a “fidelity guarantor” (mimoto-hoshonin) is required. Traditionally, this support has been provided by relatives living together or close to one another. However according to NPO survey results, nearly 90% of community comprehensive centers have received consultations about people who have no relatives. For such situations, guidelines and manuals have been prepared by administrative and local governments for the issue of Fidelity Guarantees (Mimoto-Hosho). A questionnaire survey administered at the comprehensive community support center in Niigata Prefecture showed that determining the number of households that have no emergency contact or cannot expect assistance in an emergency is difficult. To compound the problem, two-thirds of community support centers have a policy of ignoring requests for fidelity guarantors, medical consent, financial management, or post-mortem care. As a result, the users, staff of comprehensive community support centers, and care managers face confusion in the gap between the legal system and the counseling and support organizations. From obtaining the actual number of households unlikely to receive assistance, efforts were also made to coordinate with the related organizations to determine individual household situations and how to deal with them. Furthermore, the role and cooperation of public institutions are also crucial in implementing fidelity guarantees. |
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言語 | en | |||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 人間生活学研究 en : The Bulletin of Society for Human Life Studies 巻 14, p. 11-19, 発行日 2023-03 |
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ISSN | ||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 1884-8591 | |||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12585279 | |||||||||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||
出版者 | 新潟人間生活学会 |