WEKO3
アイテム
{"_buckets": {"deposit": "0d685a43-2ef9-4477-9ddc-c20f1df0f907"}, "_deposit": {"created_by": 12, "id": "10", "owners": [12], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "10"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:unii.repo.nii.ac.jp:00000010", "sets": ["11"]}, "author_link": [], "item_2_biblio_info_9": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2018-03", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "24", "bibliographicPageStart": "11", "bibliographicVolumeNumber": "9", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "人間生活学研究", "bibliographic_titleLang": "ja"}]}]}, "item_2_description_17": {"attribute_name": "フォーマット", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "application/pdf", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_2_description_45": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "Journal Article", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_2_description_6": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "本研究の目的は、アメリカの作曲家・ピアニストであるフレデリック・ジェフスキーの≪「不屈の民」変奏曲≫の楽曲構成を理解し、テーマと36の変奏曲の分析をしながら、シンプルな歌の旋律を複雑な現代曲に変奏していく過程を明らかにすることである。また、各変奏曲の多面的な探究を通して、曲に込められたメッセージが楽曲にどのように表現されているかを考察する。原曲の「不屈の民」はチリの民主化運動の時にセルヒオ・オルテガによって作曲された革命歌である。ジェフスキーはこの曲のメロディをテーマとして、36のピアノ変奏曲としてまとめた。楽曲構成としては、異なる音楽的特徴を持つ変奏曲が第1~第5ステージまで発展し、第6ステージではそれまでのすべての要素を要約していることが確かめられた。また、各変奏曲の分析結果から、サイクル5以外の変奏曲は三つの共通した音楽的特徴、①短2度と完全5度のモチーフ、②半音階や全音階のバス進行、③五度圏の調の動き、を持つことが分かった。本研究の結果から、三つの音楽的特徴が様々な要素を結びつける役割を果たし、巧みな変奏技法で長大な曲を一つに統合する過程を検証することができた。ジェフスキーはこれらのテクニックを使って、様々な人々が集まり、対立や衝突を経て団結し、新たな権力に抵抗していく姿を音楽で見事に表現したと言える。日本の演奏家や聴衆にとって、本研究がジェフスキーや彼の作品を理解するための一助となることを期待する。", "subitem_description_language": "ja", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "This study examines The People United Will Never Be Defeated! composed by Frederic Rzewski, a prominent American composer-pianist, through an investigation of overall structure of the work and an analysis of the theme and 36 variations. This examination reveals the complexity and diversity of the work and how this complexity is related to the power of uniting the diverse groups of people. The theme is based on a Chilean revolutionary song,“¡El pueblo unido, jamás será vencido!” (The People United Will Never Be Defeated!), composed by Sergio Ortega, and Rzewski composed 36 variations from this theme. It is clear that Rzewski achieves an incredibly elaborate formal plan for the entire work and the momentum from the first stage to the sixth stage represents how the Chilean people united to oppose the new power. An analysis of the theme and variations reveals that the whole music except for cycle 5 has three common musical features: the minor 2nd /perfect 5th motive (6-20 hexachord according to Allen Forte’s classifications), descending diatonic/chromatic bass line, and the circle-of-fifths sequence of the harmonic progression. These musical elements are used both in tonal and atonal variations so that the composer manages to maintain a certain unity through the lengthy work. This work is a wonderful gift from the twentieth century and a landmark in the history of variations. The present study has aimed to introduce Rzewski’s piano works to pianists and audiences in Japan, and give them the opportunity to perform/understand his pieces.", "subitem_description_language": "en", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_2_publisher_36": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "新潟人間生活学会"}]}, "item_2_source_id_10": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "1884-8591", "subitem_source_identifier_type": "ISSN"}]}, "item_2_source_id_12": {"attribute_name": "書誌レコードID", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "AA12585279", "subitem_source_identifier_type": "NCID"}]}, "item_2_version_type_18": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "石井, 玲子", "creatorNameLang": "ja"}, {"creatorName": "イシイ, レイコ", "creatorNameLang": "ja-Kana"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "Ishii, Reiko", "creatorNameLang": "en"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2019-02-12"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "nsk_9_11_24.pdf", "filesize": [{"value": "4.1 MB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_note", "mimetype": "application/pdf", "size": 4099999.9999999995, "url": {"label": "nsk_9_11_24.pdf", "url": "https://unii.repo.nii.ac.jp/record/10/files/nsk_9_11_24.pdf"}, "version_id": "01d22cbd-24e2-4011-8e57-45238c53330b"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "ジェフスキー", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "不屈の民", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "変奏曲", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "20世紀音楽", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "ピアノ曲", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "Frederic Rzewski", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "people united", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "variations", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "20th century music", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "piano music", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "journal article", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "ジェフスキー≪「不屈の民」変奏曲≫におけるテーマと36の変奏曲の分析と考察", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "ジェフスキー≪「不屈の民」変奏曲≫におけるテーマと36の変奏曲の分析と考察", "subitem_title_language": "ja"}, {"subitem_title": "Frederic Rzewski’s The People United Will Never Be Defeated!Analysis of the Theme and 36 Variations", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "2", "owner": "12", "path": ["11"], "permalink_uri": "https://unii.repo.nii.ac.jp/records/10", "pubdate": {"attribute_name": "PubDate", "attribute_value": "2018-04-13"}, "publish_date": "2018-04-13", "publish_status": "0", "recid": "10", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["ジェフスキー≪「不屈の民」変奏曲≫におけるテーマと36の変奏曲の分析と考察"], "weko_shared_id": -1}
ジェフスキー≪「不屈の民」変奏曲≫におけるテーマと36の変奏曲の分析と考察
https://unii.repo.nii.ac.jp/records/10
https://unii.repo.nii.ac.jp/records/1070369c18-6f7b-45b0-a83a-a24795d29ff3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
nsk_9_11_24.pdf (4.1 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-04-13 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ジェフスキー≪「不屈の民」変奏曲≫におけるテーマと36の変奏曲の分析と考察 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | Frederic Rzewski’s The People United Will Never Be Defeated!Analysis of the Theme and 36 Variations | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ジェフスキー | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 不屈の民 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 変奏曲 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 20世紀音楽 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ピアノ曲 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Frederic Rzewski | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | people united | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | variations | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 20th century music | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | piano music | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
著者 |
石井, 玲子
× 石井, 玲子
× Ishii, Reiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は、アメリカの作曲家・ピアニストであるフレデリック・ジェフスキーの≪「不屈の民」変奏曲≫の楽曲構成を理解し、テーマと36の変奏曲の分析をしながら、シンプルな歌の旋律を複雑な現代曲に変奏していく過程を明らかにすることである。また、各変奏曲の多面的な探究を通して、曲に込められたメッセージが楽曲にどのように表現されているかを考察する。原曲の「不屈の民」はチリの民主化運動の時にセルヒオ・オルテガによって作曲された革命歌である。ジェフスキーはこの曲のメロディをテーマとして、36のピアノ変奏曲としてまとめた。楽曲構成としては、異なる音楽的特徴を持つ変奏曲が第1~第5ステージまで発展し、第6ステージではそれまでのすべての要素を要約していることが確かめられた。また、各変奏曲の分析結果から、サイクル5以外の変奏曲は三つの共通した音楽的特徴、①短2度と完全5度のモチーフ、②半音階や全音階のバス進行、③五度圏の調の動き、を持つことが分かった。本研究の結果から、三つの音楽的特徴が様々な要素を結びつける役割を果たし、巧みな変奏技法で長大な曲を一つに統合する過程を検証することができた。ジェフスキーはこれらのテクニックを使って、様々な人々が集まり、対立や衝突を経て団結し、新たな権力に抵抗していく姿を音楽で見事に表現したと言える。日本の演奏家や聴衆にとって、本研究がジェフスキーや彼の作品を理解するための一助となることを期待する。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study examines The People United Will Never Be Defeated! composed by Frederic Rzewski, a prominent American composer-pianist, through an investigation of overall structure of the work and an analysis of the theme and 36 variations. This examination reveals the complexity and diversity of the work and how this complexity is related to the power of uniting the diverse groups of people. The theme is based on a Chilean revolutionary song,“¡El pueblo unido, jamás será vencido!” (The People United Will Never Be Defeated!), composed by Sergio Ortega, and Rzewski composed 36 variations from this theme. It is clear that Rzewski achieves an incredibly elaborate formal plan for the entire work and the momentum from the first stage to the sixth stage represents how the Chilean people united to oppose the new power. An analysis of the theme and variations reveals that the whole music except for cycle 5 has three common musical features: the minor 2nd /perfect 5th motive (6-20 hexachord according to Allen Forte’s classifications), descending diatonic/chromatic bass line, and the circle-of-fifths sequence of the harmonic progression. These musical elements are used both in tonal and atonal variations so that the composer manages to maintain a certain unity through the lengthy work. This work is a wonderful gift from the twentieth century and a landmark in the history of variations. The present study has aimed to introduce Rzewski’s piano works to pianists and audiences in Japan, and give them the opportunity to perform/understand his pieces. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 人間生活学研究 巻 9, p. 11-24, 発行日 2018-03 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1884-8591 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12585279 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 新潟人間生活学会 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Journal Article |